sobota, 15 października 2011

Kupno kirysków - podstawowe zasady

Osobom zaczynającym przygodę z tymi rybami zalecam na początek kupno młodych dwóch gatunków - kiryska pstrego i spiżowego. Dojrzałość płciową te ryby osiągaja po około roku. Jeżeli to pierwsze tarło tych ryb, często ikra jest niezapłodniona. Wynika to z tego, co wiem po konsultacjach z akwarystami o światowej sławie, iż samice dojrzewają wcześniej niż samce. Należy nabyć grupę przynajmniej sześciu sztuk młodych ryb (jeżeli to możliwe to więcej) - jeśli są z tego samego źródła to wybiera się ryby najmniejsze i największe - jest wtedy duża szansa na to że grupa będzie złożona zarówno z samców jak i samic. Nie zalecam raczej kupna dorosłych importowanych ryb - często sa to stare ryby wycofane z hodowli.
brochis splendens - młode sztuki w wieku około 10 miesięcy
Jeżeli to rzadziej spotykany gatunek kiryska, to dla osób chcących go rozmnożyć zalecam kupno przynajmniej 12 sztuk młodych. Wynika to stąd, że jeżeli będzie ich mniej i np. wśród nich znajdzie się tylko jedna samica - to niestety - gdyby padła (co trzeba zawsze brać pod uwagę) musimy cały proces zaczynać od początku. Kilka lat temu, kiedy miałem mniejsze doświadczenie udałem się do sklepu akwarystycznego, gdzie mieli sprowadzone rzadko spotykane kiryski, których nazw sprzedawcy nawet nie znali. Mając mało gotówki przy sobie kupiłem największego kirysa - wyrósł on później na dorodną samice. Kiedy wróciłem za kilka dni do sklepu, kirysów już nie było - szukałem towarzystwa do mojej samicy ładne parę lat - aż mi padła bezpotomnie - dlatego od razu uczulam wszytkich na ten problem.

2 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam czy może pan udzielic kilku porad jak utrzymać 2 tygodniowe kiryski pstre i spiżowe może na maila lub jakkolwiek zależy mi na poradach ozoby znającej bardzo dobrze temat.
    pozdrawiam magdalnd2@gmail.com / akwarium1974@wp.pl

    OdpowiedzUsuń